A számítógépes szövegfeldolgozás iránt egyre nagyobb a piaci igény. Szinte mindenütt szeretnék automatizálni az ügyfélszolgálatok munkáját, és erre ez a technológia kiválóan alkalmas. Egyre több vállalat kívánja követni és feldolgozni a közösségi médiában róla megjelent információkat is, ehhez ugyancsak szükségesek az efféle elemző módszerek.
A szövegfeldolgozó algoritmusok meglehetősen bonyolult matematikai modellek alapján működnek. A szövegelemzés, értelmezés során megpróbálnak közelíteni az emberi gondolkodáshoz, a nyelvészeti kutatások és a szoftverfejlesztés összekapcsolása ma már igen magas hatásfokú megoldásokat kínál. A nyelvtechnológiai rendszerek hierarchiákat figyelnek, statisztikákat készítenek, előfordulási gyakoriságot mérnek, szemantika alapján csoportosítanak, és így tovább. Ahogy a hardverek, a hálózatok teljesítménye nő, a rendszerek gyorsulnak, úgy a nagy számításigényű intelligens nyelvi rendszerek is mind szélesebb körben alkalmazhatóak, akár ipari méretekben is.
A számítógépek, okostelefonok tudása jelenleg még messze áll attól, hogy ugyanolyan könnyen „megértsék” az írott vagy beszélt nyelvet, mint az ember, de a kutatók távlati célja ennek megközelítése. Az elmúlt két évtizedben lezajlott fejlődés hatalmas: a nyolcvanas években az adatbázisokban jellemzően még csak kulcsszavak alapján tudtak keresni a szoftverek. Az ezredfordulóra a kulcsszavakat már mindenütt statisztikai algoritmusokkal kombinálták. Azóta pedig sorra jelennek meg az újgenerációs kereső eszközök, amelyek nyelvi, nyelvtechnológiai alapú keresési, elemzési megoldásokat alkalmaznak rutinszerűen. A fejlesztések a jövőben elvezetnek oda, hogy számítógépes megoldásokkal is el lehet jutni egy-egy szöveg magas szintű értelmezéséhez.